Social media trends voor 20✌️✌️!

Een nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen maar ook een hoop nieuwe trends om te volgen. Sociale media is populairder dan ooit te voren. Als ik kijk naar de schermtijd op mijn iPhone zegt dat genoeg… We spenderen uren op onze telefoon aan social media en online content. Ik heb de trends voor komend jaar op een rijtje gezet zodat je hierop kunt inspelen. Met welke social media trends ga jij dit jaar aan de slag?

1. E-commerce en social commerce blijven stijgen
Online shoppen stijgt en dat is natuurlijk niet vreemd in tijden van COVID-19. Met continue een lockdown op de loer surfen we massaal naar webshops, bestellen we eten, doen we mee aan online activiteiten als webinars of een leuke quiz, reserveren we boeken bij de bibliotheek en ga zo maar door. Ook in-app shopping gaat als een speer. Je kunt meteen het product kopen terwijl je het voorbij ziet komen op jouw favoriete social media app. Ook komend jaar zullen de social commerce-features ons om te oren vliegen.

2. Makkelijke content
Maak social media berichten die interesse opwekken bij je volgers. Gebruik je te veel tekst in je post? Dan is de kans groot dat de lezers er voorbij scrollen. Laten we eens naar de cijfers kijken. 72% van de consument houdt meer van het kijken naar een video dan het lezen van een lange tekst. En 71% van de 12 tot 25 jarige kijkt meer dan 3 uur per dag naar video’s op social media. Ga jezelf eens na, kijk je liever naar (korte) video’s of lees je liever? Je moet het tempo goed kunnen bijhouden want onze aandachtspanne wordt steeds korter. Zorg dus dat je je boodschap snel en efficiënt overbrengt.

3. Podcasts
Wie luistert ze niet, tijdens het wandelen, boodschappen doen, koken en strijken… Ik in ieder geval wel. De keuze is reuze. Van entertainment met een luchtige invalshoek tot aan nieuws en educatie, je vindt ze op allerlei verschillende platformen. Zo maakte de app Clubhouse zijn intrede tijdens de lockdown vorig jaar. Maar deze hype lijkt alweer voorbij te zijn. Desalniettemin zijn er genoeg concurrenten die met voice en audio apps komen. Twitter heeft met zijn Spaces een soortgelijk platform. En Facebook en Spotify zitten ook niet stil met de ontwikkeling van een Clubhouse gelijke app… Dat belooft wat.

4. Content makers
Daarmee bedoel ik influencers, content makers, artiesten, enzovoorts. Zij beginnen langzamerhand steeds belangrijker te worden voor de social media platformen. Want zij bepalen namelijk van welk platform ze gebruik maken. Social media bedrijven doen er dan ook alles aan om deze content makers naar hun platform te trekken. En ze daar te houden. Er zijn inmiddels steeds meer social media platformen die ervoor zorgen dat content makers geld kunnen verdienen met hun content. Dit door middel van ‘Creator Funds’. Dit is een manier om influencers een stukje uit de winsttaart te laten snijden. Maar ook om de relatie tussen influencers en het merk te versterken. Platforms hebben makers net zo hard nodig als makers het platform nodig hebben.

5. Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, TikTok, waar moet ik zijn?
Facebook, Instagram en Twitter bleven ook in 2021 de populairste social media platforms en dat zal in 2022 waarschijnlijk ook het geval zijn.

Facebook
Het is geen verassing wanneer ik zeg dat Facebook het steeds moeilijker krijgt bij een bepaalde leeftijdsgroep. Toch staat Facebook nog steeds ver bovenaan het lijstje. Facebook is zeker de moeite waard om in te investeren. De grootste gebruikersgroep bestaat uit millennials, maar heeft nog steeds een heel breed scala aan gebruikers van alle leeftijden. Het is en blijft populair waardoor veel merken uit verschillende sectoren en locaties gebruik maken van Facebook als social media kanaal.

YouTube
Maar het vaakst zijn we te vinden op YouTube. Uit onderzoek is gebleken dat alle generaties het meeste naar YouTube kijken, van generatie Z tot babyboomers. Het is dan ook niet voor niets dat YouTube de op één na meest bezochte websites ter wereld is.

LinkedIn
Hoewel de gebruikersgroei van LinkedIn is vertraagd, is het nog steeds het nummer één sociale mediaplatform voor B2B-merken. Het zit vol met besluitvormers en jonge volwassenen die het personeelsbestand betreden. Koud bellen wordt niet meer zo gewaardeerd waardoor het noodzakelijk is om te zoeken naar alternatieven. Een goed werkend alternatief is social selling. Steeds vaker nemen consumenten social media mee in hun besluitvorming. Ze zoeken naar het gezicht achter het bedrijf, kennis en referenties over producten, diensten en service. Bij social selling gaat het dus om jou als mens. Jouw personal branding is ontzettend belangrijk. Durf je visie over jouw vakgebied uit te dragen en durf je kennis te delen in de markt.

Instagram
Nog zo’n toonaangevend platform is Instagram. Je vind er een groot gebruikersbestand van allerlei leeftijdsgroepen. Ondanks dat het (nog) niet zo groot is als Facebook, biedt het wel hele geavanceerde e-commerce functies zoals een Instagram Shop, video’s, Stories en Reels met een link naar je online winkel. Populair bij zowel consumenten als merken.

TikTok
TikTok maakt een grote opmars en zal blijven groeien. TikTok gebruikers trekken de weegschaal wel heel hard één kant op gezien de grote populatie Gen Z is. TikTok is vooral in trek bij B2C-merken die zich op deze doelgroep richten.

Twitter
Als je een community rond je merk wilt bouwen, is Twitter een geweldige plek om te beginnen. Het is vooral populair in de VS, dus als dat aansluit bij de doelgroep van jouw organisatie, overweeg dan om een zakelijk Twitter account aan te maken of een virtuele winkel te koppelen.

Snapchat
Een ding dat duidelijk naar boven komt bij Snapchat, is dat jonge mensen er dol op zijn. Nadat Instagram Stories had geïntroduceerd, dachten velen dat Snapchat op zijn retour was. Maar het blijkt dat Snapchat nog steeds een belangrijke speler is in het sociale-media landschap.

6. Fake news en censuur
Met de opkomst van social media was daar vrij snel ook de opkomst van fake news. Zo’n beetje alle social media platformen hielden zich bezig met het controleren en deleten van fake news. Met tot gevolg een hele hoop kritiek en discussie omdat ze teveel en ongefundeerd censuur zouden toepassen. Want kan een social media bedrijf, een commerciële partij, voor ons bepalen wat we wel of niet mogen zien als consument? Zouden zij zoveel ‘macht’ mogen hebben om te besluiten welke content ‘goed’ of ‘fout’ is? Dit schurende onderwerp zal in 2022 nog een staartje krijgen.

7. Betaalde advertenties
Volgens het Social Media Trend rapport 2022 van Hootsuite’s gaf meer dan 40% van de ondervraagde marketeers aan dat de afname van het organische bereik en de noodzaak om meer uit te geven aan betaalde advertenties hun grootste uitdagingen waren. Maar waar zijn zij van plan hun geld aan uit te geven? Vorig jaar wezen de meeste marketeers naar Instagram. Dit jaar hebben de investeringen in Facebook, Youtube en Linkedin een inhaalslag gemaakt. Het wordt pas echt interessant als we kijken naar de grote stijgingen in TikTok, Pinterest en Snapchat. Daar kun je als bedrijf pas echt impact maken omdat je nog niet tussen de grote hoop verdwijnt.

8. Klantenservice
Naast het delen van foto’s of filmpjes van je vakantie, huisdier of avondeten is social media een heel groot retail platform geworden. En bij een retail platform hoort tegenwoordig ook het leveren van een passende klantenservice. Consumenten sturen via verschillende wegen berichten naar bedrijven met vragen over de bestelling, verzending, retourneren of klachten. Vaak krijgen klanten via mail of telefonie moeizaam contact met grote organisaties dus proberen ze het vervolgens via sociale media. Merken reageren nu doorgaans via de verschillende kanalen op de berichten van klanten of verwijzen ze door naar de juiste kanalen.

Wil jij jouw social media kanalen ook beter of efficiënter benutten in 2022? Heb je er vragen over of wil je de online communicatie van je bedrijf gewoonweg uitbesteden? Neem dan contact op via anke@brandbakery.nl of bel 06-20574697.